Zgłoszenie wewnętrzne naruszeń prawa
Procedura zgłaszania wewnętrznego, przypadków naruszeń prawa oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń w Miejskim Zarządzie Dróg i Komunikacji w Radomiu.
Podstawa prawna:
1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 17).
2. Ustawa o ochronie sygnalistów (t. jedn. Dz.U. z 2024 r. poz. 928).
3. Zarządzenie Nr 126/NT/2022 Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji z dnia 20 wreśnia 2022 r. w sprawie: wprowadzenia „Procedury zgłaszania wewnętrznego, przypadków naruszeń prawa oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń w Miejskim Zarządzie Dróg i Komunikacji w Radomiu”
Procedura:
- umożliwia jawne, poufne, dokonywanie zgłoszeń,
- gwarantuje rzetelne, obiektywne i terminowe sprawdzanie zgłoszeń,
- zapewnia ochronę osób dokonujących zgłoszeń i osób z nimi związanych.
Przedmiot zgłoszenia:
naruszenie prawa, tj. działanie lub zaniechanie, które jest niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:
a) zamówień publicznych;
b) usług, produktów i rynków finansowych;
c) zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
d) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
e) bezpieczeństwa transportu;
f) ochrony środowiska;
g) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
h) bezpieczeństwa żywności i pasz;
i) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
j) zdrowia publicznego;
k) ochrony konsumentów;
l) ochrony prywatności i danych osobowych;
m) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
n) interesów finansowych Unii Europejskiej;
o) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych.
Kto może dokonać zgłoszenia:
osoba zatrudniona lub współpracująca z MZDiK w Radomiu niezależnie od zajmowanego przez nią stanowiska, pełnionej funkcji czy formy zatrudnienia lub współpracy, dokonująca zgłoszenia dotyczącego naruszeń prawa w kontekście związanym z pracą, w tym:
- pracownik,
- były pracownik, który powziął wiedzę na temat zgłaszanych naruszeń
w czasie trwania stosunku pracy;
- wolontariusz, stażysta,
- osoba z którą ma być nawiązany stosunek pracy, która uzyskała informację
o naruszeniu prawa w trakcie procesu rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy,
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorca.
Sposób dokonania zgłoszenia
Zgłoszenia dokonywane mogą być poprzez dedykowane poufne kanały zgłoszeń funkcjonujące w Urzędzie, w szczególności:
- za pomocą poczty elektronicznej na adres email: sygnalista@mzdik.pl
- w formie listownej na adres:
Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji
ul. Traugutta 30/30A
26-600 Radom
z dopiskiem na kopercie: „Zgłoszenie naruszenia – do rąk własnych”;
- telefonicznie do wyznaczonego pracownika MZDiK (nr tel. 48 365-46-52 wew. 309). Pracownik, do którego osobiście lub telefonicznie zgłoszono nieprawidłowość dokumentuje zgłoszenie w formie karty zgłoszenia, protokołu, nagrania rozmowy.
Zgłoszenie może mieć charakter:
- jawny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia zgadza się na ujawnienie swojej tożsamości osobom zaangażowanym w wyjaśnienie zgłoszenia;
- poufny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia nie zgadza się na ujawnienie swoich danych i dane podlegają utajnieniu.
Tylko zgłoszenia dokonywane w dobrej wierze (tj. odnoszące się do zdarzeń, które
w rzeczywistości zaistniały i mogą stanowić potencjalne naruszenie są rozpatrywane z uwzględnieniem zasad poufności, dając sygnaliście gwarancję pozostania anonimowymi oraz ochronę przed potencjalnymi działaniami odwetowymi.
Opłaty:
Złożenie i rozpatrzenie zgłoszenia jest wolne od opłat.
Wymagania formalne zgłoszenia:
Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:
- dane osoby zgłaszającej, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy;
- datę i miejsce sporządzenia;
- dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy;
- opis naruszenia oraz jego datę,
- wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego, zapewniającego zachowanie zasady anonimowości, np. poprzez wykorzystanie dedykowanego
i prywatnego adresu e-mailowego zgłaszającego, utworzonego specjalnie na ten cel.
Zgłoszenie winno być złożone na formularzu zgłoszenia naruszeń, stanowiącym załącznik Nr 1 do Procedury zgłaszania wewnętrznego przypadków naruszeń prawa oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń w MZDiK w Radomiu.
Zgłoszenie dodatkowo może zostać udokumentowane zebranymi dowodami
i wykazem świadków.
W przypadku zgłoszenia zawierającego dane osobowe osoby dokonującej zgłoszenia wyznaczony pracownik MZDiK w terminie 7 dni od wpływu zgłoszenia wysyła potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.
Poniżej wzór formularza zgłoszenia naruszeń do pobrania.
Osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia zapewnia się ochronę przed możliwymi działaniami odwetowymi, a także przed szykanami, dyskryminacją i innymi formami wykluczenia lub nękania. Ww. osoby podlegają ochronie wyłącznie w zakresie dokonanych zgłoszeń, jeśli działały w dobrej wierze, tj. na podstawie uzasadnionego podejrzenia mającego podstawę
w posiadanych informacjach, które obiektywnie uprawdopodobniają zgłaszane naruszenia.
Termin udzielenia odpowiedzi zgłaszającemu:
Wyniki postępowania wyjaśniającego przedstawiane są w terminie do 3 miesięcy od wpływu zgłoszenia. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 6 miesięcy, o czym zostanie poinformowana osoba dokonująca zgłoszenia.